Koszyk

Malarstwo - obrazy wielkich mistrzów malarstwa

Dlaczego na obrazie Rafaela „Madonna del Duca di Terranuova” jest dwóch Jezusów?

Pisałem niedawno o naszej Matce Boskiej Częstochowskiej. Dziś pora na malarstwo włoskieMalarz Rafael Santi znany jest z wielu przedstawień Madonny, najsłynniejsze to obraz „Madonna Sykstyńska”

Rafael Santi to włoski malarz i architekt, najmłodszy z trójki genialnych malarzy włoskiego renesansu – obok Michała Anioła i Leonarda da Vinci. Mnie zaintrygował obraz Rafaela „Madonna del Duca di Terranuova” i zadałem sobie pytanie dlaczego na obrazie Rafaela „Madonna del Duca di Terranuova” jest dwóch Jezusów? Spośród wielu pięknych obrazów Rafaela, których tematem jest Madonna z Dzieciątkiem, (zob. Madonna ze szczygłem, Rafael – ożywianie ptaszka), obraz „Madonna del Duca di Terranuova” wyróżnia się tym, że zawiera zagadkę: kim jest dziecko z aureolą po prawej stronie obrazu?

Rafael Santi, obraz „Madonna del Duca di Terranuova”, 1504-1505, olej na desce, średnica 87 cm, Staatliche Museen, Berlin

obraz Rafaela „Madonna del Duca di Terranuova” Madonna Sykstyńska olej na płótnie

Kup obraz na płótnie: Madonna del Duca, Rafael Santi

Opis obrazu Rafaela „Madonna del Duca di Terranuova”

Na obrazie widzimy cztery postacie na tle krajobrazu, kobietę i troje dzieci. Jak wspomniałem, zagadkowa jest postać dziecka po prawej stronie obrazu. Tożsamość pozostałych trzech postaci przedstawionych na obrazie jest oczywista: Maryja trzyma na kolanach małego Jezuska, a mały Jan Chrzciciel kieruje ku niemu słowa: „Oto Baranek Boży” (Jan 1, 36). Mały Jan Chrzciciel ma odzienie z sierści wielbłądziej (por. Mateusz 3, 4) i trzyma charakterystyczny krzyż, po którym również można go rozpoznać. Można tylko zauważyć, że łacińskie słowa z „Ewangelii według świętego Jana” widoczne na wstędze brzmią ECCE AGNIUS DEI zamiast ECCE AGNUS DEI. Moja znajomość łaciny, w szczególności łaciny renesansowej, nie jest tak dogłębna, żebym mógł jednoznacznie stwierdzić, czy AGNIUS to po prostu błąd, czy też jakiś dopuszczalny wariant słowa AGNUS.

Co się zaś tyczy dziecka z aureolą nad główką po prawej stronie obrazu, można zauważyć, że:

sądząc po twarzy, jest to z dużym prawdopodobieństwem to samo dziecko, które Maryja trzyma na kolanach;

żadna z trzech pozostałych postaci nie zwraca na nie uwagi;

ono również nie patrzy na pozostałych, lecz kieruje wzrok gdzieś w górę;

w przeciwieństwie do Jezusa na kolanach Maryi dziecko to jest częściowo ubrane;

każde z trojga dzieci przedstawione jest na innym tle: Jan Chrzciciel na tle wzniesionych ludzką ręką zabudowań, Jezusek na tle czerwonej szaty Maryi, a trzecie dziecko – na tle samej tylko przyrody, bez elementów wytworzonych przez człowieka.

Dodać należy, że czerwona szata Maryi, stanowiąca tło dla Jezuska, jest kolorystycznie przeciwstawna całej reszcie obrazu, w szczególności ciemnej szacie przykrywającej lewe ramię i prawą nogę Maryi.

Interpretacja obrazu Rafaela „Madonna del Duca di Terranuova”

Kluczową dla interpretacji sprawą jest rozszerzony sposób rozumienia INKARNACJI. Z Prologu „Ewangelii według świętego Jana”, w którym jest mowa o Słowie (Logosie) i o Janie Chrzcicielu jako tym, który, sam nie będąc światłością, miał o niej zaświadczyć (co później uczynił słowami: „Oto Baranek Boży”, Jan 1, 36), wynika, że Słowo było w świecie – a nie na świecie, jak w sposób naciągany tłumaczy się w polskich przekładach greckie en to kosmo (Jan 1, 10), żeby odnieść to do Jezusa zrodzonego przez Maryję, a nie do boskości od zawsze obecnej w stworzeniu jako objawieniu Boga. „Słowo było w świecie i świat przez nie powstał, i świat go nie rozpoznał” (Jan 1, 10). Dopiero Jezus (jako oświecony) rozpoznał Słowo w świecie i w ten sposób Bóg rozpoznał w świecie samego siebie, przez co świadomość Jezusa stała się świadomością siebie samego Boga. Inni ludzie (jako nieoświeceni) nie mieli tej świadomości, nazwanej w Ewangelii według świętego Jana „światłością”, i dlatego pojawił się Jan Chrzciciel, żeby zaświadczyć o tym, że Jezus jest tą świadomością – „światłością” – tak, by niektórzy ludzie w to uwierzyli i w ten sposób mieli ułatwioną drogę do tego, by sami również stali się na koniec oświeconymi, czyli by narodzili się (ponownie) z Boga jako dzieci Boże.

W rezultacie dziecko z aureolą nad głową po prawej stronie obrazu symbolizuje Słowo zawarte immanentnie w świecie – dlatego tłem jest przyroda.

Dziecko na kolanach Maryi oznacza człowieka jako formę, w której w przyrodzie pojawia się duch. Stąd czerwona szata Maryi jako tło, na którym widoczny jest mały Jezus, symbolizuje krew, z której się on narodził, bo krew jest tym, o daje duchowi życie. I duch, który staje duchem samego Boga, też żyje tylko jako ożywiony tą krwią.

Jan Chrzciciel, który przyszedł na świat po to, żeby zaświadczyć o boskości Jezusa, występuje na tle świata ludzkiego – bo przecież złożył on to świadectwo wobec ludzi, a nie wobec drzew i skał widocznych jako tło po prawej stronie obrazu.

I wreszcie zdwojenie postaci Jezusa jest tylko symbolem tego, że świadomość siebie oświeconego Jezusa (do tej świadomości dojdzie właśnie w dojrzałym wieku dzieciątko na kolanach Maryi) rozciąga się na cały świat (kosmos) – to dziecko po prawej stronie jest bowiem Słowem obecnym w świecie. Jeden Jezus równa się więc co do treści drugiemu, występuje jedynie różnic formy pomiędzy tym, co „samo w sobie”, nieuświadomione, a tym, co „dla siebie”, uświadomione. Ten świat w najogólniejszym znaczeniu symbolizuje ciemna szata Maryi – narzucona na tę czerwoną, oznaczającą najistotniejszą jego część, jaką stanowi świat ożywiony i odczuwający.

Inna interpretacja obrazu Rafaela „Madonna del Duca di Terranuova”

Dwóch Jezusów na tym obrazie Rafaela w bardziej specyficzny sposób interpretuje niemiecki antropozof Emil Bock, o czym można przeczytać w trzecim numerze pisma Gnosis (Emil Bock, Pierwotne chrześcijaństwo).

Emil Bock opiera się na rewelacjach Rudolfa Steinera, który wyjaśnia sprzeczne w wielu punktach ze sobą historie narodzin Jezusa oraz dwie różne jego genealogie w „Ewangelii według świętego Mateusza” i w „Ewangelii według świętego Łukasza”. Wyjaśnienie polega na tym, że było faktycznie dwóch Jezusów, dwie Maryje i dwóch Józefów, a potem – w wieku 12 lat – tych dwóch Jezusów połączyło się ze sobą.

Omawiany tu obraz miałby świadczyć o tym, że i Rafaelowi objawiło się to w natchnieniu. A Jerzy Prokopiuk uważa wręcz, że ta historia znana była już na długo przed Steinerem różnym wtajemniczonym, w tym również Rafaelowi, który według Steinera miałby być jedną z późniejszych inkarnacji Eliasza (nawiasem mówiąc z „Ewangelii według świętego Mateusza” 17, 10-13 zdaje się wynikać, że również Jan Chrzciciel był inkarnacją Eliasza).

Emil Bock na poparcie swoich tez powołuje się również na obraz przedstawiający dwunastoletniego Jezusa nauczającego w świątyni – na tym obrazie, którego autorem jest włoski malarz renesansowy Giorgione, również jest dwóch Jezusów:

obraz Rafaela „Madonna del Duca di Terranuova” Madonna Sykstyńska olej na płótnie

Ogólna ocena (0)

0 z 5 gwiazdek

Skomentuj jako gość

Attachments

Location

Oceń pracę :
0
  • Nie znaleziono komentarzy

Szukaj na blogu

Ostatnie komentarze

Gość - Małgorzata
Oglądając obrazy Zdzisława Beksińskiego ...
Gość - Anka
Bardzo ciekawa analiza, ja nigdy nie ana...
Gość - πs of sheet of paper
Gość - Jerzy Popiełóżko
To rzeczywiście była ostatnia wieczerza ...
Gość - Zuzanna
„Wynalazek transportu kolejowego” tu cho...

Nasze produkty

OBRAZY NA PŁÓTNIE

Obrazy na płótnie

Reprodukcje obrazów drukujemy na bawełnianym płótnie artystycznym canvas naciągniętym na drewniany blejtram. Obraz ze zdjęcia jest doskonałym prezentem, gotowym do powieszenia na ścianę. 

 

więcej...

WYDRUKI GICLEE

Wydruki Fine-Art

Wydruki artystyczne giclee wykonujemy na specjalnych papierach typu fine-art, które zapewniają doskonałą jakość i trwałość drukowanych zdjęć oraz nadają pracy artysty szczególny charakter.

 

więcej...

PLAKATY

Plakaty

Plakaty drukujemy na wysokiej jakości papierze o doskonałych parametrach technicznych. Idealne rozwiązanie na ożywienie charakteru wnętrza.

 

więcej...

Jak zamawiać?

Galeria obrazów FineArtExpress prezentuje reprodukcje znanych malarzy minionych epok i arcydzieła malarstwa światowego w formie wydruków na płótnie canvas i wydruków na papierze. Wybierz zdjęcie i zamów reprodukcję obrazu na płótnie lub na papierze archiwalnym.

Zamawianie jest bardzo proste:

Krok 1

Krok 1.

Wybierz zdjęcie i produkt. Wybierz wielkość wydruku.

Krok 2

Krok 2.

Włóż do koszyka i opłać zamówienie korzystając z płatności elektronicznych.                                

Krok 3

Krok 3.

Drukarnia otrzyma gotowy, wykadrowany plik do druku o określonych parametrach.          

Krok 4

Krok 4.

Po wydruku i zmianie statusu zamówienia na „zrealizowane” otrzymasz maila z informacją o wysyłce.