Koszyk

Malarstwo - obrazy wielkich mistrzów malarstwa

Obraz Fałsz kobiety Witkacego czyli filozofia portretu

Obraz Fałsz kobiety Witkacego (Stanisława Ignacego Witkiewicza) to kolejny przykład artystycznego przedstawienia różnicy między rzeczywistą kobietą a jej skądinąd wziętym wyobrażeniem (por. Jungowska anima na obrazie Rafała Olbińskiego), a także wykorzystania tła do scharakteryzowania namalowanej na nim  postaci (por. Mona Lisa, czyli jak zdobyć kobietę).

 

Obraz Fałsz kobiety Witkacego jest też bardzo ciekawy jako autoportret Witkacego, zwłaszcza dzięki temu, że widzimy na nim, jak artysta rozumie sens swojej twórczości (por. Jacek Malczewski – Harpia we śnie, chwila tworzenia i czarny kapelusz).

Obraz Fałsz kobiety Witkacego – Firma Portretowa „S.I.Witkiewicz” i jej Regulamin

Witkacy wykonywane przez siebie portrety dzielił na różne typy i zaznaczał to na nich za pomocą odpowiedniego skrótu. Na portrecie Maryli Grossmanowej (w postaci demona), który artysta ma na tym obrazie przed sobą, widać w lewym górnym rogu (obok podpisu „Witkacy” i daty „Nr 1 1927”) zakreślone kółkiem oznaczenie „T.D.”, co znaczy – „To samo osiągnięte bez żadnych sztucznych środków [100 zł]”. Określenie „to samo” odnosi się do poprzedniego typu:

Typ C, C+Co, ET, C+Co+Et, itp. – typy te wykonywane przy pomocy C2H5OH i narkotyków wyższego rzędu – obecnie wykluczone. Charakterystyka modelu subiektywna – spotęgowania karykaturalne tak formalne jak i psychologiczne nie wykluczone. W granicy kompozycja abstrakcyjna, czyli tzw. „Czysta Forma”. [bez ceny]

Natomiast portret Maryli Grossmanowej jako modelki pozującej na tym obrazie Witkacemu, namalowany został w typie A:

 Typ A – Rodzaj stosunkowo najbardziej tzw. „wylizany”. Odpowiedni raczej dla twarzy kobiecych niż męskich. Wykonanie „gładkie”, z pewnym zatraceniem charakteru na korzyść upiększenia, względnie zaakcentowania „ładności”.

Okoliczności powstania tego dzieła i jego ogólny sens opisała Anna Żakiewicz w swojej internetowej Galerii Witkacy (2003). Warto przeczytać, a także zajrzeć do linka Firma Portretowa „S.I.Witkiewicz” i do jej Regulaminu.

Obraz Fałsz kobiety Witkacego – autoportret z portretem Maryli Grossmanowej, 1927, pastel, papier na płótnie, 115,5 x 184 cm, Muzeum Narodowe w Warszawie

Obraz Fałsz kobiety Witkacego – autoportret z portretem Maryli Grossmanowej, 1927, pastel, papier na płótnie, 115,5 x 184 cm, Muzeum Narodowe w Warszawie

Kup teraz: obraz Fałsz kobiety, Witkacy

Obraz Fałsz kobiety Witkacego – czy pani Maryla Grossmanowa udaje kogo innego niż jest?

W mojej interpretacji dzieło to jest pomyślane tak, że w stronę oglądającego skierowane są trzy spojrzenia: Witkacego, pozującej mu Maryli Grossmanowej i ponadto spojrzenie oczu jej nierealistycznego, zdeformowanego, demonicznego portretu. Jest jeszcze czwarta para oczu, oczy kota, ale kot nie patrzy na widza, lecz na panią Grossmanową.

Obraz Fałsz kobiety Witkacego sugeruje swoim tytułem, że chodzi na nim o różnicę między fałszem a prawdą, fałsz zaś jest właściwy kobiecie. A że sprawa dotyczy portretu kobiety, więc nasuwa się jako pierwsze skojarzenie, że chciałaby ona na nim wyglądać na kogoś innego, niż jest naprawdę. Przybiera więc taką pozę i robi taką minę, żeby wyglądać słodko i niewinnie – i tak ją na obrazie sportretował Witkacy w stylu „wylizanym”, podczas gdy tak naprawdę, w swoim wnętrzu, jest ona drapieżnym demonem, czy też ludzką kocicą, zgodnie z tym, co widać na jej portrecie typu D, który jest obrazem w obrazie.

Obraz Fałsz kobiety Witkacego – fragment

Obraz Fałsz kobiety Witkacego – fragment

Obraz Fałsz kobiety Witkacego – a może Witkacy na obrazie w obrazie maluje nie panią Marylę, ale własne libido?

Ale być może ów portret Maryli Grossmanowej typu D jest wizją skrajnie subiektywną i karykaturalną, odbiciem w krzywym zwierciadle własnego libido Witkacego, a pozująca mu kobieta jest naprawdę taka „wylizana” jak na portrecie? Przecież ramy tego portretu, nad którym pracuje na obrazie Witkacy, są zdecydowanie koślawe. Cóż więc oznaczałby „fałsz kobiety”? Zapewne to, że w istocie cały ten świat mieszczański, którego jest ona wytworem, stał się jej drugą naturą – do tego stopnia, że tej pierwszej kobiecej natury już właściwie w ogóle w niej nie ma: ona niczego nie udaje, po prostu taka właśnie jest. Fałszem byłby więc prymat drugiej natury nad pierwszą, fałszem nie tyle w stosunku do tego, co jest, lecz raczej w stosunku do tego, co być powinno.

Obraz Fałsz kobiety Witkacego – przyjrzyjmy się, co jest w tle

Zwróćmy uwagę, że tło dla postaci Witkacego stanowią morze, nadbrzeżne skały i chmury na niebie – pierwsza natura. Natomiast tłem dla postaci Maryli Grossman jest wielkie średniowieczne zamczysko z licznymi małymi otworami okiennymi i dwoma wejściami, do których prowadzą strome schody. Dokładniej biorąc, na tle tego zamczyska jest jej głowa. Oznaczać to może, że artysta Witkacy żyje w wolnej przestrzeni, a jego modelka, żona właściciela fabryki guzików, Hugona Grossmana, w zamknięciu. I z tej perspektywy może Witkacy całe jej istnienie postrzegać jako fałsz, natomiast to, co przedstawia na portrecie typu D, jest obrazem kobiety takiej, jaką powinna ona być – oczywiście, jego zdaniem. Tak więc ta na portrecie – z pewnością bardziej w typie demonicy Lilith niż słodkiej Maryi – jest wyobrażeniem „animy” Witkacego. Inaczej mówiąc, Maryla „wylizana” wcale mu się nie podoba, bo „mieszczaństwo”, które ona reprezentuje, wcale nie jest w jego guście, a marzy mu się coś demoniczno-perwersyjnego, gdyż według Witkacego ostatnim azylem dla sztuki jest właśnie perwersja, a sam przecież był programowo artystą. Jego spojrzenie zwrócone w stronę widza zdaje się pytać: No która ci się bardziej podoba, czy ta wylizana mieszczanka, czy ta którą ja narysowałem? Bo mi się bardziej podoba moja wizja.

Obraz Fałsz kobiety Witkacego – tajemniczy kot, wspólnik Witkacego

Jest na tym obrazie jeszcze kot, za plecami Witkacego, spoglądający czujnie na Marylę Grossmanową. Kot, oczywiście, symbolizuje wierność swojej pierwotnej naturze i niezależność – przeciwstawną brakowi własnej godności, charakterystycznemu dla psa, u którego nadrzędna jest wierność nie sobie lecz panu. Pod tym względem Witkacy i kot są do siebie podobni. Owszem, Witkacy sprzedał się, malując portret tej pani, ale nie na tyle, żeby ochoczo tworzyć za 500 (przedwojennych) złotych jej wylizany wizerunek i na tym poprzestać. Dodaje więc coś od siebie, całkiem różnego od jej oczekiwań i oczekiwań jej męża. A kot pilnuje, żeby robiła ona tylko ładną buzię na pokaz i nie zaglądała, co tam Witkacy rysuje. A o tym, że Witkacy to przed nią ukrywa, świadczy jego zaciśnięta dłoń ukryta za plecami. Coś w niej przecież ukrywa

Ogólna ocena (0)

0 z 5 gwiazdek

Skomentuj jako gość

Attachments

Location

Oceń pracę :
0

People in this conversation

  • Gość - Sebi

    bardzo fajny blog, będę tu wracać :)

    0 Like
    Short URL:

Szukaj na blogu

Tagi

polskie malarstwo XX wieku święta Rodzina w malarstwie Obrazy Pabla Picassa święto Kupały w malarstwie Czesław Miłosz traktat teologiczny malarstwo magiczne drzewo wiadomości dobrego i złego el greco dzieła apokalipsa świętego Jana w malarstwie wesele w kanie galilejskiej obraz sławne dzieła i obrazy Sandro Botticelli Miłość lesbijska w sztuce Boże Narodzenie w malarstwie rajski ogród obrazy laicyzacja Europy seks w sztuce malarstwo symboliczne adam i ewa w raju obraz apokalipsa w malarstwie sętowskiego kto jest na fresku szkoła ateńska niewiasta apokaliptyczna Nowe Jeruzalem w malarstwie obrazy olejne wielkich malarzy obraz Bóg ojciec Beksiński reprodukcje obrazów Gnoza Jakoba Böhme surrealizm akwarela leda z łabędziem obrazy ostatnia wieczerza kod Leonarda da Vinci drzeworyty Albrechta Dürera obrazy erotyczne Beksiński Tomasz syn audycje amorki Rubensa analiza dzieła malarskiego obrazy Hieronima Boscha pejzaże górskie Gerson gra komputerowa malarstwo boże narodzenie obraz Z kim Jezus siedział przy stole witkacy rysunki Prywatne życie arcydzieł TVP Kultura kopie obrazów znanych malarzy mitra zabijący byka w malarstwie pies na obrazie reprodukcje dawnych mistrzów malarstwa Rogier van der Weyden dlaczego Jan Byk malarstwo Młodej Polski prerafaelici malarstwo reprodukcje i fototapety znanych malarzy freski w kaplicy sykstyńskiej eros i tanatos w malarstwie postacie biblijne w malarstwie paul gauguin mistrzowie włoskiego baroku w malarstwie ikona Czarnej Madonny obraz Labirynt jesienny gnoza Jakuba Boehme obrazy nowoczesne olejne Maryja królowa Polski Carl Gustaw Jung i archetyp jaźni malarstwo matejki Beksiński opis i interpretacja obrazu wątki biblijne w malarstwie Malczewski obraz wydruk na płótnie Zwiastowanie w malarstwie eucharystia na obrazie ostatnia wieczerza postacie biblijne obrazy madonna wizerunki jacek malczewski symbolizm i realizm żywioły astrologiczne obraz tryptyk Prywatne życie arcydzieł on line sylvia plath ariel litografia historia świętej Cecylii Jan Chrzciciel na obrazie sztuka erotyczna księga Zachariasza i zdrada Judasza obrazy w Muzeum Watykańskim aureola świętych obraz patriotyczny trójca święta Rublowa gdzie sprzedawać zdjęcia Robert Sobota Niedziela Palmowa w malarstwie obraz Bibliotama Pablo Picasso kubizm Umywanie nóg w malarstwie Tomasz Sętowski obrazy na sprzedaż Maria Magdalena mitologia w malarstwie wielkie dzieła malarstwo śmierć i thanatos w malarstwie grafika na zamówienie Góra Oliwna kompozycja obrazu Boscha malarstwo el greco

Ostatnie komentarze

Gość - πs of sheet of paper
Gość - Jerzy Popiełóżko
To rzeczywiście była ostatnia wieczerza ...
Gość - Zuzanna
„Wynalazek transportu kolejowego” tu cho...
Gość - Soul
gamedeczone.com/blog/?p=280

Nasze produkty

OBRAZY NA PŁÓTNIE

Obrazy na płótnie

Reprodukcje obrazów drukujemy na bawełnianym płótnie artystycznym canvas naciągniętym na drewniany blejtram. Obraz ze zdjęcia jest doskonałym prezentem, gotowym do powieszenia na ścianę. 

 

więcej...

WYDRUKI GICLEE

Wydruki Fine-Art

Wydruki artystyczne giclee wykonujemy na specjalnych papierach typu fine-art, które zapewniają doskonałą jakość i trwałość drukowanych zdjęć oraz nadają pracy artysty szczególny charakter.

 

więcej...

PLAKATY

Plakaty

Plakaty drukujemy na wysokiej jakości papierze o doskonałych parametrach technicznych. Idealne rozwiązanie na ożywienie charakteru wnętrza.

 

więcej...

Jak zamawiać?

Galeria obrazów FineArtExpress prezentuje nowoczesne obrazy, grafiki i fotografie współczesnych młodych artystów oraz obrazy tradycyjne namalowane przez znanych malarzy. Wybierz zdjęcie i zamów reprodukcję obrazu na płótnie lub na papierze archiwalnym albo zamów oryginał oferowanej pracy, jeżeli jest dostępny.

Zamawianie jest bardzo proste:

Krok 1

Krok 1.

Wybierz zdjęcie i produkt. Wybierz wielkość wydruku albo zdecyduj się na oryginał pracy.

Krok 2

Krok 2.

Włóż do koszyka i opłać zamówienie korzystając z płatności elektronicznych.                                

Krok 3

Krok 3.

Drukarnia otrzyma gotowy, wykadrowany plik do druku o określonej wielkości i rozdzielczości.          

Krok 4

Krok 4.

Po wydruku i zmianie statusu zamówienia na „zrealizowane” otrzymasz maila z informacją o wysyłce.