Koszyk

Malarstwo - obrazy wielkich mistrzów malarstwa

Obraz Pocałunek Gustava Klimta, czyli zaślubiny nieba z ziemią

Obraz Pocałunek Gustava Klimta ujmuje relację między kobietą a mężczyzną w wymiarze symbolicznym i kosmicznym.

Podobne podejście można odnaleźć u polskiego artysty Stefana Żechowskiego (zob. Polska sztuka erotyczna – Stefan Żechowski), czy też u współczesnego malarza brytyjskiego, Chrisa Ofili, który przy malowaniu dzieła The Holly Virgin Mary wykorzystał nie płatki złota, jak Gustav Klimt, lecz odchody słonia (zob. Matka Boska Ekologiczna, Częstochowska Czarna Madonna i Erzulie Dantor). No cóż, można tak, można inaczej. 

Obraz Pocałunek Gustava Klimta, podobnie jak i inne jego dzieła, w szczególności rysunki, można poza tym zaliczyć do sztuki erotycznej. W tej dziedzinie poczesne miejsce zajmuje też inny austriacki artysta tworzący w stylu secesyjnym, Egon Schiele (zob. Seks i nagość na obrazach Egona Schiele). Malarstwo Klimta idzie jednak zdecydowanie w kierunku secesyjnej dekoracyjności, której u Egona Schiele raczej nie ma co szukać.

Obraz Pocałunek Gustava Klimta,1907-1908, olej na płótnie z wykorzystaniem płatków złota, 180 x 180 cm, Österreichische Galerie Belvedere w Wiedniu

Obraz Pocałunek Gustava Klimta,1907-1908, olej na płótnie z wykorzystaniem płatków złota, 180 x 180 cm, Österreichische Galerie Belvedere w Wiedniu

Gustav Klimt: obrazy na płótnie

Obraz Pocałunek Gustava Klimta

Obraz Pocałunek Gustava Klimta – ogólny podział obrazu

Obraz Pocałunek Gustava Klimta można podzielić na trzy części: 1. brudno-złote tło, które można rozumieć jako niebo, 2. pokrytą kwiatami łąkę, zakończoną stromą skarpą, reprezentującą ziemię, 3. zlewającą się w jedną całość parę – mężczyznę i kobietę – symbolizującą połączenie nieba z ziemią.

Uzasadnieniem dla takiego ujęcia są motywy kwiatowe przenoszące się z łąki na kobietę, a z drugiej strony – prostokątne kształty widoczne na złotym niebie za plecami kobiety, choć w sposób mało wyraźny, które odnajdujemy, już jako zarysowane wyraziście i po części zamalowane na czarno, również na szacie mężczyzny.

Wynika z tego, po pierwsze, że po przeniesieniu na grunt ziemski to, co w niebie jest niewyraźne, uwyraźnia się i ukonkretnia. Po drugie zaś, że aspekt męski, związany z niebem, jest zero-jedynkowy (można by rzec, czarno-biały, gdyby nie fakt, że to, co odróżnione od czarnego jest raczej złociste niż białe) i kanciasty, a aspekt żeński, związany z ziemią – wielowartościowy, różnobarwny i opływowy.

Obraz Pocałunek Gustava Klimta – mężczyzna i kobieta jako symbole dwóch półkul mózgowych

W rezultacie całująca się para jest symbolicznym przedstawieniem dwóch półkul mózgowych, lewej, męskiej, związanej z abstrakcyjnym myśleniem, i prawej, żeńskiej, o charakterze intuicyjno-artystycznym. Charakterystyczne jest przy tym, że od strony męskiej całująca się złota para ma ostro zarysowaną granicę z łąką, a od strony kobiecej coś w rodzaju złotych gałązek z listkami wchodzi niby korzenie w obszar pokrytej różnobarwnymi kwiatami łąki i dzięki temu może jakby z niej czerpać.

Zwracają uwagę również stopy wraz z dolną połową łydek kobiety, wystające poza granicę złotego owalu otaczającego kobietę i mężczyznę. Znaczy to, że świadomość kobieca jest uziemiona, zachowuje kontakt z ziemią, podczas gdy świadomość mężczyzny, zamknięta w swoich własnych granicach i nie mająca kontaktu z ziemią, może ten kontakt uzyskać tylko pośrednio – poprzez kobietę.

Kobieta reprezentuje tu treść, a mężczyzna formę, która bez treści jest pusta. Ujmując ten stosunek od drugiej strony, można powiedzieć, że dla odmiany treść bez formy jest ślepa – kobieta ma zamknięte oczy, co bezpośrednio biorąc oznacza miłosną ekstazę, ale przy symbolicznym rozumieniu jest wskazówką, że sama treść bez formy też ma w sobie pewien brak.

Obraz Pocałunek Gustava Klimta – aktywność i pasywność postaci

Stroną aktywną w tej miłosnej scenie jest, bezpośrednio biorąc, przede wszystkim mężczyzna, to on przygarnia do siebie kobietę, a ona – na klęczkach – bez oporu się temu poddaje, chce być objęta i nawet przytrzymuje własnymi dłońmi dłonie mężczyzny, którymi obejmuje on jej szyję.

Akcja kobiety widoczna jest na bardziej subtelnym planie. W istocie bowiem to, co przedstawia obraz, wykracza poza rzeczywistość fizyczną – pokazuje również to, co dzieje się na poziomie eterycznym i astralnym. Inaczej mówiąc, ten złocisty owal, w którym widzimy mężczyznę i kobietę, to ich aura. Na poziomie fizycznym są oni, czego by nie robili zbliżając się do siebie cieleśnie, dwoma odrębnymi ciałami. Ale na subtelniejszym poziomie zaczynają już zlewać się w jedną całość – znajdują się we wspólnym owalu. Wprawdzie w aurze za plecami kobiety widzimy symbole żeńskie, a w aurze po stronie mężczyzny kanciaste kształty męskie, ale od góry są w ich aurze już tylko żeńskie koła i podobnie w pasie, który oplata biodra mężczyzny, i w sektorze na wysokości podbrzusza. Oznacza to jakby, że treść (kobieta) ogranicza formę (mężczyznę), oddziela ją od nieba i od samoistnego bytu dla siebie, przykuwa ją do siebie.

Obraz Pocałunek Gustava Klimta – rejon ciał i rejon głów

Widzimy jednak także odwrotne działanie – górną część sukni kobiety, czyli pas przechodzący przez jej ramię, pokrywają kwadraty. Interpretując to, należy zwrócić uwagę, że w cielesnym zbliżeniu mężczyzny i kobiety można odróżnić dwa rejony – zbliżenie ciał i zbliżenie samych tylko głów. Od strony zbliżenia ciał zaznacza się wpływ kobiety na mężczyznę, od strony zbliżenia głów – działanie mężczyzny na kobietę. Te dwie głowy są wyraźnie sobie przeciwstawione: jasny owal twarzy kobiety przylega do ciemnego koła utworzonego z włosów mężczyzny w wieńcu z zielonych liści. Można uznać, że ten wieniec jest elementem, który przechodzi z łąki – poprzez kobietę – na mężczyznę. Dla odmiany jej twarz jest w kręgu z kwiatów, tak jakby w świecie roślinnym zieleń liści miała charakter męski a wielobarwność kwiatów – żeński.

Istotne jest też, że dłonie mężczyzny obejmują kobiecą głowę. W rezultacie wyróżnione są na obrazie stopy kobiety, łączące ją z ziemią, i ręce mężczyzny obejmujące głowę kobiety. Znaczy do, że poprzez stopy jest ona pod wpływem ziemi, a poprzez głowę – pod wpływem nieba, którego reprezentantem jest mężczyzna.

Ogólna ocena (0)

0 z 5 gwiazdek

Skomentuj jako gość

Attachments

Location

Oceń pracę :
0
  • Nie znaleziono komentarzy

Szukaj na blogu

Ostatnie komentarze

Gość - Brie
Uporczywe powtarzanie w tekście niewłaśc...
Gość - wdasdasda
[quote][quote]:):)[code type="xml&q...
Gość - Jacek
Chciałem zapytać skąd pochodzi (autor, ź...
Gość - DaVinci

Nasze produkty

OBRAZY NA PŁÓTNIE

Obrazy na płótnie

Reprodukcje obrazów drukujemy na bawełnianym płótnie artystycznym canvas naciągniętym na drewniany blejtram. Obraz ze zdjęcia jest doskonałym prezentem, gotowym do powieszenia na ścianę. 

 

więcej...

WYDRUKI GICLEE

Wydruki Fine-Art

Wydruki artystyczne giclee wykonujemy na specjalnych papierach typu fine-art, które zapewniają doskonałą jakość i trwałość drukowanych zdjęć oraz nadają pracy artysty szczególny charakter.

 

więcej...

PLAKATY

Plakaty

Plakaty drukujemy na wysokiej jakości papierze o doskonałych parametrach technicznych. Idealne rozwiązanie na ożywienie charakteru wnętrza.

 

więcej...

Jak zamawiać?

Galeria obrazów FineArtExpress prezentuje reprodukcje znanych malarzy minionych epok i arcydzieła malarstwa światowego w formie wydruków na płótnie canvas i wydruków na papierze. Wybierz zdjęcie i zamów reprodukcję obrazu na płótnie lub na papierze archiwalnym.

Zamawianie jest bardzo proste:

Krok 1

Krok 1.

Wybierz zdjęcie i produkt. Wybierz wielkość wydruku.

Krok 2

Krok 2.

Włóż do koszyka i opłać zamówienie korzystając z płatności elektronicznych.                                

Krok 3

Krok 3.

Drukarnia otrzyma gotowy, wykadrowany plik do druku o określonych parametrach.          

Krok 4

Krok 4.

Po wydruku i zmianie statusu zamówienia na „zrealizowane” otrzymasz maila z informacją o wysyłce.