Malarstwo - obrazy wielkich mistrzów malarstwa
Słynny obraz Jana Matejki „Jan Sobieski pod Wiedniem” i Angela Merkel
Słynny obraz Jana Matejki „Jan Sobieski pod Wiedniem” należy do największych pod względem rozmiarów płócien mistrza polskiego malarstwa historycznego.
Obraz olejny jest wielkiego formatu, ma powierzchnię 41 m.kw. (dla porównania – obraz Matejki „Bitwa pod Grunwaldem”ma 42 m kw.). Całą historię tego słynnego obrazu Jana Matejki oraz jego interpretację wraz z wyjaśnieniem, kto jest kim na obrazie, można znaleźć w sieci pod adresem Jan Matejko obraz „Sobieski pod Wiedniem” (1883). Ponadto polecam wcześniejszy post z opisem i interpretacją obrazu Matejki „Chrzest Polski”.
W komentarzu ograniczę się do spraw najogólniejszych i do odniesień, jakie może mieć słynny obraz Jana Matejki do naszej współczesności.
Słynny obraz Jana Matejki „Jan Sobieski pod Wiedniem”
(Zwycięstwo pod Wiedniem), olej na płótnie, 458 x 894 cm, Muzea Watykańskie
Symbolika obrazu Jana Matejki „Sobieski pod Wiedniem”
Obraz Jana Matejki „Jan Sobieski pod Wiedniem” ma charakter zdecydowanie symboliczny i ciekawie wpisuje się w sytuację współczesnej Europy. W sensie politycznym należy wyodrębnić na obrazie trzy grupy postaci:
1. pokonanych Turków,
2. księcia Karola Lotaryńskiego jako dowódcę wojsk cesarskich wraz z dostojnikami cesarskimi oraz
3. króla Jana III Sobieskiego wraz z polskim wojskiem, w szczególności z husarią, oraz z polskimi dostojnikami świeckimi i kościelnymi.
W przełożeniu na współczesną sytuację:
1. turecka armia Kara Mustafy, której celem było zawładnięcie Europą, to napływająca do Europy fala uchodźców syryjskich wraz z emigrantami zarobkowymi i bojownikami islamskimi,
2. cesarstwo Habsburgów (I Rzesza, Święte Cesarstwo Rzymskie, bądź też Cesarstwo Rzymskie Narodu Niemieckiego) to Unia Europejska i
3. Król Jan III Sobieski wraz z wojskiem polskim to obecna nasza Polska.
Słynny obraz Jana Matejki ukazuje króla polskiego jako centralną postać. To przed nim polski husarz z tygrysią skórą na zbroi pochyla jedną ze zdobycznych chorągwi, mianowicie Świętą Chorągiew Proroka. Król siedzi na grzbiecie arabskiego konia wielkiego wezyra, co jest symbolem ujarzmienia islamu. Poniżej widzimy jeńców – starego Turka z białą brodą, w turbanie i w obszernej zielonej szacie oraz Araba, który złapał się za głowę na widok Chorągwi Proroka w rękach Polaka. Jeszcze niżej leżą dwa trupy: Turka i zabitej przez niego niemieckiej kobiety.
Po prawej stronie obrazu wódz wojsk cesarskich, książę Karol Lotaryński, zdjął kapelusz przed polskim królem, a także jego koń pochyla głowę, uznając w ten sposób Jana III Sobieskiego za głównego zwycięzcę.
Bardzo wymowna jest tęcza na niebie. W środku tworzonego przez nią łuku znajduje się głowa króla, jeden jej koniec opiera się na Wiedniu, a drugi widoczny jest ponad namiotem wezyra. W ten sposób pokazane jest centralne miejsce Polski jako przedmurza chrześcijaństwa. Nie zajmuje więc ona jako przedmurze miejsca peryferyjnego, ponieważ cały układ jest szerszy – obejmuje również świat islamu. Centralne jest więc to, co leży pośrodku między światem zachodnim a światem islamu – Polska.
Odnosząc symbolikę obrazu do sytuacji współczesnej, trudno w trupie niemieckiej kobiety nie rozpoznać Angeli Merkel. Wróżąc pani kanclerz ze słynnego obrazu Jana Matejki można powiedzieć, że realizowany przez nią program wpuszczenia do Europy wielkiej fali imigrantów islamskich stanie się jej śmiercią polityczną. Ten „Turek” ją zabije, a z kolei jego – Polacy. W tym układzie ciekawe jest, kogo z współczesnych polityków unijnych reprezentuje książę Karol Lotaryński, który wraz z królem Polski walczył z najeźdźcą islamskim, zamiast przyjmować go z otwartymi rękami.
Niestety, obraz i cała związana z nim historia, a także historia odsieczy wiedeńskiej wskazują jednoznacznie na podporządkowanie Polski religii i papiestwu. Na obrazie król wręcza kanonikowi Denhoffowi list do papieża Innocentego XI, zawiadamiający go o zwycięstwie – zaczynający się słynnymi słowami: Venimus, vidimus, Deus vicit (Przybyliśmy, zobaczyliśmy, Bóg zwyciężył). Wraz z listem zostanie wysłana w darze dla papieża Święta Chorągiew Proroka, która zresztą zapodzieje się gdzieś bez śladu, a Watykan nabierze w tej sprawie wody w usta. W związku z tym Jan Matejko – z okazji 200 rocznicy zwycięstwa pod Wiedniem – wpadł na pomysł podarowania w to miejsce papieżowi Leonowi XIII swojego obrazu i dlatego słynny obraz Jana Matejki „Jan Sobieski pod Wiedniem” znajduje się w Watykanie.
Na słynnym obrazie Matejki jest też przedstawiony kapucyn, ojciec Marco d’Aviano, który w czasie mszy przed bitwą zamiast „Ite, missa est” powiedział do króla „Vinces, Ioannes” (Zwyciężysz, Janie) – siedzi on na osiołku, z tyłu za królem, i pokazuje obraz Matki Boskiej Loretańskiej elektorowi bawarskiemu, Maksymilianowi Emmanuelowi, który poślubi córkę Sobieskiego, Kunegundę.
I wreszcie powyżej lasu polskich chorągwi unosi się gołębica – symbol Ducha Świętego. Oczywiście, flagi unijne nie są nam do niczego potrzebne, wystarczą polskie, bo naród stoi wyżej niż prawo i relacje międzynarodowe. Ale Duch Święty jest jeszcze wyżej, więc niech to on rozstrzyga w ostatecznej instancji, a nie jakiś tam Trybunał Konstytucyjny.
Najbardziej dyskusyjnym elementem słynnego obrazu Matejki „Jan Sobieski pod Wiedniem” jest, oczywiście, tęcza, która dziwnym zbiegiem okoliczności stała się symbolem gejowskiej Europy i dlatego kilkakrotnie została spalona na warszawskim Placu Zbawiciela, zanim ostatecznie z niego znikła. Opamiętajcie się Polacy i pasterze narodu! Bez tej tęczy cała wiktoria wiedeńska zda się psu na budę, a z Kaczora będzie taki Sobieski jak order z kartofla! Czyż nie widać tego jasno na obrazie mistrza Jana Matejki?
Komentarze (3)
Szukaj na blogu
Kategorie
-
Malarstwo polskie
-
Malarstwo religijne
-
Prywatne życie arcydzieł BBC
-
Malarstwo wg nazwisk malarzy
-
Luis Falero
-
Salvador Dali
-
Leonardo da Vinci
-
Paul Gauguin
-
Rafael
-
Egon Schiele
-
Witkacy
-
Lukas Cranach Starszy
-
Max Ernst
-
Gustav Klimt
-
Michał Anioł
-
Sandro Botticelli
-
El Greco
-
Andrea Mantegna
-
Albrecht Dürer
-
Francisco Goya
-
Pablo Picasso
-
Francesco Hayez
-
Giotto
-
Berthommé de Saint André
-
Pietro Lorenzetti
-
Piero della Francesca
-
Andrea del Verrocchio
-
Tintoretto
-
Giorgione
-
Cima da Conegliano
-
Pietro Perugino
-
Giovanni di Paolo
-
Francis Bacon
-
Jacopo Bassano
-
Hieronim Bosch
-
Tycjan
-
Benjamin West
-
Fra Filippo Lippi
-
Edward Burne-Jones
-
Bartolomé Esteban Murillo
-
Peter Paul Rubens
-
Fra Angelico
-
Gentile da Fabriano
-
Domenico Ghirlandaio
-
-
Malarstwo współczesne
-
Słynne obrazy
-
Malarstwo historyczne
-
Malarstwo mitologiczne
Login to post a comment
Skomentuj jako gość