Koszyk

Malarstwo - obrazy wielkich mistrzów malarstwa

Obraz „Ukrzyżowanie” Francisa Bacona, analiza i interpretacja

Francis Bacon (1909-1992) wiele razy podejmował tematykę religijną w malarstwie, zwłaszcza motyw ukrzyżowania, który występuje na wielu jego obrazach. Najbardziej znany obraz ukrzyżowania Francisa Bacona to tryptyk pt.Trzy studia postaci na podstawie tematu Ukrzyżowania”. 

Bacon to znany brytyjski malarz budzący za życia zarówno zachwyty jak i kontrowersje. Był przedstawicielem malarstwa figuratywnego, a także sztuki egzystencjalnej i ekspresjonistycznej. Bacon był samoukiem i przeciwnikiem abstrakcjonizmu w sztuce. Francis Bacon, zanim wykształcił swój własny, łatwo rozpoznawalny styl malarski, malował w duchu ekspresjonizmu i surrealizmu, ulegał też wpływom kubizmu, zwłaszcza Pabla Picassa. Zdecydowanie nie pociągało go tylko malarstwo abstrakcyjne.

Obraz Bacona – tryptyk „Trzy studia do portretu Luciana Freuda” sprzedano w 2013r. w Nowym Jorku za rekordową cenę na aukcji dzieł sztuki – 142 mln dolarów (poprzedni rekord to obraz Edwarda Muncha „Krzyk sprzedany za 120 mln dol.).

Dokonam dziś analizy i interpretacji obrazu „Ukrzyżowanie” Francisa Bacona pochodzącym z najwcześniejszego okresu jego twórczości.

Obraz „Ukrzyżowanie” Francisa Bacona, 1933, olej na płótnie, 62 x 48 cm, kolekcja prywatna

Obraz "Ukrzyżowanie" Francisa Bacona, analiza i interpretacja

Opis obrazu „Ukrzyżowanie” Francisa Bacona

Obraz „Ukrzyżowanie” jest dość zaskakujący. Postać ukrzyżowanego Jezusa tworzy konstrukcja złożona z kilku gwoździ – tak przynajmniej ja to widzę. Dwie nogi to dwa proste gwoździe oparte łebkami na podstawce przymocowanej do pionowej belki krzyża. Dwie ręce wyobrażone są przez dwa gwoździe wygięte w trochę koślawe łuki i przytwierdzone łebkami do poprzecznej belki krzyża po obu jej stronach. Pochylona w lewą stronę obrazu głowa widoczna jest poniżej miejsca, w którym zbiegają się dwa gwoździe tworzące ramiona. Ta głowa Jezusa wydaje się drugim łebkiem wygiętego odpowiednio gwoździa, którego pierwszym łebkiem jest jedna z jego stóp.

Ale na spojeniu poprzecznej i pionowej belki krzyża widoczny jest łepek szóstego prostego gwoździa, który można interpretować jako drugą głowę Jezusa Chrystusa. W tej sytuacji w zależności od tego, jak spojrzymy na obraz, widzimy na nim albo tradycyjnie zakomponowaną postać zwisającego bezwładnie Jezusa, u którego szyja z ramionami łączy się w sposób będący trochę na bakier z anatomią ludzką, albo wyprostowaną postać z malutką główką i z uniesionymi do góry ramionami, na których bynajmniej nie jest zawieszona – to nie jest Chrystus ukrzyżowany. W tym drugim wypadku również reguły anatomii potraktowane są swobodnie, zwłaszcza że cała postać przedstawiona jest w sposób bardzo umowny.

Można jednak całość rozumieć także jako mięso wiszące na haku i wówczas wspomniana mała główka Jezusa Chrystusa byłaby łebkiem gwoździa, na którym zawieszone jest mięso. Przy takiej interpretacji byłby to połeć mięsa z odsłoniętym na dole kręgosłupem i trzema żeberkami.

Kiedy jednak wolimy przy interpretacji trzymać się kombinacji dwóch Jezusów Chrystusów, wówczas ten wiszący będzie zasłonięty od góry jakąś białą płachtą, która w takim razie nie będzie już wyobrażać zarysu połcia mięsa. Ale obraz i tak będzie budził skojarzenia kulinarne, gdyż wspomniane trzy żeberka można też rozumieć jako fragment widelca.

Interpretacja obrazu „Ukrzyżowanie” Francisa Bacona

Niezależnie od tego, ku której interpretacji zechcemy się skłonić, przedstawienie ukrzyżowania jest mocno polemiczne w stosunku do jego kościelnej wykładni. W kontekście sklepu mięsnego ideę obrazu możemy wyrazić tak: Czemu z ukrzyżowania Jezusa Chrystusa robimy tak szczególne i niesłychanie ważne wydarzenie, skoro w codziennym życiu naszego chrześcijańskiego świata bez przerwy powtarzamy to samo?

Przy alternatywnej interpretacji należy zaś trzymać się gwoździ i stawać w niej logikę prostą jak gwóźdź. Czymże jest bowiem gwóźdź w kontekście ukrzyżowania? – Jego narzędziem, i to istotnym, bo ślady po gwoździach na dłoniach i stopach pojawiają się przecież u świętych jako stygmaty. A w takim razie czym jest Jezus Chrystus utworzony z gwoździ? Czyż nie będzie to aby zasadnicza część instrumentarium tych oprawców, którzy krzyżują ludzkość, wymachując przy tym krucyfiksem?

Postać z uniesionymi ramionami za plecami ukrzyżowanego sama nie jest bynajmniej ukrzyżowana – wygląda raczej jak kaznodzieja w trakcie kazania, wykorzystujący historię ukrzyżowanego Jezusa w tym celu, żeby wpędzać ludzi w poczucie winy i w ten sposób nad nimi panować, lub jeśli kto woli, samemu ich krzyżować i się nad nimi pastwić.

Można by, oczywiście, uznać, że ten drugi Chrystus to Chrystus zmartwychwstały, co znaczy, że śmierć na krzyżu była tak naprawdę jego zwycięstwem. Ale co wspólnego z takim kościelnym wyobrażeniem mają gwoździe? Najwyraźniej nie o to chodzi na tym obrazie Francisa Bacona.

Zajmijmy się teraz widelcem. Ma on, oczywiście, znaczenie eucharystyczne: „Bierzcie i jedzcie, to jest bowiem ciało moje”. Cywilizowany człowiek w naszych chrześcijańskim świecie je, jak wiadomo, nożem i widelcem. Wzywanie do spożywania ciała Jezusa w czasie każdej mszy jest zgodnie z tym, jak odbiera to nasza podświadomość, wezwaniem do kanibalizmu, czyli do złamania jednego z najważniejszych tabu w większości kultur, jakie powstały na naszej planecie.

A zatem znowu mamy tu do czynienia z narzędziem do kodowania w ludzkim umyśle poczucia winy. Ale dokonuje się to na poziomie nieświadomym – ten Jezus ukrzyżowany, którego ciało mamy jeść, jest zasłonięty od strony postaci wygłaszającej kazanie białą płachtą. Nie mówi się przecież w Kościele jasno, o co tak naprawdę chodzi, ale tumani się ludzi i dokonuje na nich manipulacji.

Widelec na obrazie „Ukrzyżowanie” nie jest namalowany w sposób jednoznaczny, widać trzy zęby, ale trzonek, jeżeli jest, to przemieszczony. Widać bowiem na obrazie na dole jakieś elementy, które wprowadzają chaos i niepokój. Namalowane są one ukośnie albo poziomo. Można by z nich ewentualnie zmajstrować komplet sztućców – i wcale niewykluczone, że nasza podświadomość to właśnie robi.

A na zakończenie – poniżej – najdroższy obraz świata, tryptyk „Trzy studia do portretu Luciana Freuda” Francisa Bacona.

Francis Bacon, tryptyk olejny Trzy studia do portretu Luciana Freuda

Francis Bacon, tryptyk „Trzy studia do portretu Luciana Freuda”

Podobają się Wam obrazy Francisa Bacona? Podzielcie się z nami swoją opinią

Ogólna ocena (0)

0 z 5 gwiazdek

Skomentuj jako gość

Attachments

Location

Oceń pracę :
0
  • Nie znaleziono komentarzy

Szukaj na blogu

Tagi

Mona Lisa obraz rajski ogród malarstwo arcydzieła mistrza Leonarda śmierć i thanatos w malarstwie Malarstwo renesansowe zdjęcia na płótnie opis i interpretacja obrazu francisco goya obrazy erotyka i seks obrazy obraz Giorgione opis i interpretacja obraz Giorgione trzej filozofowie ostatnia wieczerza kto jest kim Obrazy Pabla Picassa goya obrazy drzewo życia obraz beksiński życie i twórczość kabała Luriańska 12 apostołów w malarstwie amorki Rubensa malarstwo polskie olbiński malarz walka pod Wiednim obraz malarstwo ikona Rublowa interpretacja Chrzest Chrystusa obraz Giorgione Burza opisz obraz Sętowski surrealizm obrazy teologiczne Beksiński reprodukcje obrazów nagość i erotyka w sztuce rysunek grafika i rzeźba porno na obrazach haitian voodoo matka boża królowa polski obrazy metafizyka czasu Rafael Santi obrazy aureole nad głowami świętych obraz kuszenie świętego Antoniego kopie obrazów starych mistrzów kult maryjny obrazy naga kobieta na byku obraz malarstwo horror Umywanie nóg w malarstwie Giotto dzieła Jacek Malczewski kopie obrazów matejko malarstwo dziejów Polski Jezus Chrystus obraz obrazy Francisco Goi sześć wersji pokłonu magów trzej magowie obraz schiele obrazy madonna wizerunki obrazy nowoczesne olejne malarstwo symboliczne historia cudownego obrazu Madonna Sykstyńska Matka Boska obrazy Starowieyski i kobiety druk reprodukcji Sofia Mądrość Boża Prywatne życie arcydzieł BBC surrealizm w malarstwie drzewo wiadomości dobrego i złego witkacy autoportret wojciech gerson chrzest Litwy kobiecy akt gdzie sprzedawać zdjęcia uporczywość pamięci Dali malczewski autoportret w zbroi meduza Malczewski malarstwo olejne obraz Bóg ojciec boże narodzenie obraz Paul Gauguin obrazy ewangelia świętego jana obrazy Prywatne życie arcydzieł on line seks na obrazach tarot nagie kobiety obrazy malarstwo współczesne symboliczne salvador dali dzieła goya okropności wojny Firma Portretowa S Witkiewicz cena obrazów Malczewskiego sceny biblijne w malarstwie Madonna z dzieciątkiem obraz Rafaela Mieszko I w malarstwie sławne dzieła i obrazy malarstwo nowoczesne tryptyk olejny Gnoza Jakoba Böhme Czarna Madonna obrazy nieświadomość zbiorowa Jung Jakub Frank kabalista osioł w malarstwie kopie obrazów na zamówienie obrazy w Muzeum Watykańskim Jan Chrzciciel w malarstwie naga kobieta obraz mity greckie w malarstwie obrazy psychoterapeutyczne

Ostatnie komentarze

Gość - πs of sheet of paper
Gość - Jerzy Popiełóżko
To rzeczywiście była ostatnia wieczerza ...
Gość - Zuzanna
„Wynalazek transportu kolejowego” tu cho...
Gość - Soul
gamedeczone.com/blog/?p=280

Nasze produkty

OBRAZY NA PŁÓTNIE

Obrazy na płótnie

Reprodukcje obrazów drukujemy na bawełnianym płótnie artystycznym canvas naciągniętym na drewniany blejtram. Obraz ze zdjęcia jest doskonałym prezentem, gotowym do powieszenia na ścianę. 

 

więcej...

WYDRUKI GICLEE

Wydruki Fine-Art

Wydruki artystyczne giclee wykonujemy na specjalnych papierach typu fine-art, które zapewniają doskonałą jakość i trwałość drukowanych zdjęć oraz nadają pracy artysty szczególny charakter.

 

więcej...

PLAKATY

Plakaty

Plakaty drukujemy na wysokiej jakości papierze o doskonałych parametrach technicznych. Idealne rozwiązanie na ożywienie charakteru wnętrza.

 

więcej...

Jak zamawiać?

Galeria obrazów FineArtExpress prezentuje nowoczesne obrazy, grafiki i fotografie współczesnych młodych artystów oraz obrazy tradycyjne namalowane przez znanych malarzy. Wybierz zdjęcie i zamów reprodukcję obrazu na płótnie lub na papierze archiwalnym albo zamów oryginał oferowanej pracy, jeżeli jest dostępny.

Zamawianie jest bardzo proste:

Krok 1

Krok 1.

Wybierz zdjęcie i produkt. Wybierz wielkość wydruku albo zdecyduj się na oryginał pracy.

Krok 2

Krok 2.

Włóż do koszyka i opłać zamówienie korzystając z płatności elektronicznych.                                

Krok 3

Krok 3.

Drukarnia otrzyma gotowy, wykadrowany plik do druku o określonej wielkości i rozdzielczości.          

Krok 4

Krok 4.

Po wydruku i zmianie statusu zamówienia na „zrealizowane” otrzymasz maila z informacją o wysyłce.