Koszyk

Malarstwo - obrazy wielkich mistrzów malarstwa

Pokłon trzech króli – obraz Fra Angelico i Fra Filippo Lippi

Kontynuując temat pokłonu trzech króli w malarstwie europejskim, zajmę się dziś pięknym obrazem, namalowanym wspólnie przez dwóch malarzy: Fra Angelico i Fra Filippo Lippi.

Również ten obraz pt. „Pokłon trzech króli” należy do serii przedstawień, w których magowie mają wokół głów aureole. Tyle tylko, że aureole te są zdecydowanie mniej okazałe od tych, które widzimy u Świętej Rodziny.

„Pokłon trzech króli” Fra Angelico i Fra Filippo Lippi, ok. 1440-1460, jest to tempera na desce, średnica 137 cm

 

Fra Angelico, Pokłon trzech króli obraz renesansowy, tempera na desce

Fra Angelico, Pokłon trzech króli

Kup reprodukcję na płótnie: Fra Angelico, Pokłon trzech króli

Pokłon trzech króli – opis obrazu 

Podobnie jak na poprzednio komentowanym obrazie Pokłon trzech króli Giovanniego di Paolotego samego okresu (1450), centralne miejsce na obrazie zajmują osioł i wół, pod którymi jest grupa trzech magów. Ale w przeciwieństwie do stajenki w postaci groty skalnej u Giovanniego di Paolo tutaj stajenka nie kryje żadnej tajemnicy – co jest dalej, dokładnie widać: pięć koni i zajmujący się nimi stajenni.

Na tym obrazie Pokłon trzech króli widać dużą różnicę w układzie osób Świętej Rodziny. U Giovanniego di Paolo stanowi ona spójną grupę: święty Józef stoi trochę z tyłu od strony bydlątek, pośrodku – najbliżej widza – siedzi na prawym kolanie Maryi Dzieciątko, a Maryja zamyka kompozycję od strony zewnętrznej. U Fra Angelico i Fra Filippo Lippi najbliżej środka jest Maryja z Dzieciątkiem, siedzącym centralnie na obu jej nogach, a święty Józef odsunięty jest na bok, tylko asystuje Matce z Jezusem jako postać drugorzędna.

Nigdzie nie widać Gwiazdy Betlejemskiej. Zamiast niej na dachu stajenki nad bydlątkami usiadłpaw, a nad dachem – nad Świętą rodziną – fruną dwa duże ptaki. Paw budzi skojarzenie z rajskim ogrodem, podobnie zresztą jak trawa pełna kwiatów na dole obrazu, gdzie poniżej grupy trzech magów siedzi biały pies.

Z pewnością znaczącym elementem pokłonu trzech króli jest biała budowla w tle, widoczna po lewej stronie za stajenką. Przylega do niej brama, przez którą wjeżdża orszak konnych i pieszych, zmierzających do stajenki w Betlejem. Zwracają uwagę nabożne gesty rąk tego ludzkiego tłumu, wskazujące na stan zbiorowego uniesienia religijnego. Biała budowla za stajenką jest częściowo w ruinie. Z tych ruin wyszło pięć nagich postaci, jedynie z przepaskami na biodrach. Na tle barwnego orszaku, na który spoglądają z góry – również z wymownymi gestami rąk – wyglądają tak, jakby wyszli z domu wariatów.

Za budowlą jest skała, a jeszcze dalej widać znowu ludzki orszak, co sprawia wrażenie, że pielgrzymują do Betlejem nieprzebrane tłumy. W prawej górnej części obrazu namalowani są mieszkańcy Betlejem, którzy powychodzili z domów, żeby być świadkami tego niecodziennego wydarzenia. Ale widać również przyjezdnych jadących na koniach, a po części też na wielbłądach. Od tej strony nie ma zejścia do miejsca, w którym jest Święta Rodzina. Można stąd tylko spoglądać z góry na nią i na cały orszak. Na samy skraju widać dwa gołe bobasy trzymające się mamusinej spódnicy. Tuż przed nimi jakaś kobieta modli się na klęczkach. A już na niższym poziomie, tuż za świętym Józefem, stoi ubogi młodzieniec z rozdartą nogawką, z takim samym gestem prawej dłoni, jaki widzimy u świętego Józefa i wielu osób z orszaku.

Trzej magowie na pierwszym planie przedstawieni są w sposób wskazujący na to, że są tylko awangardą orszaku widocznego za ich plecami. Mają wokół głów aureole, ale znacznie skromniejsze niż u Świętej Rodziny. A ich korony to też raczej tylko ozdobne opaski nabijane turkusami oprawionymi w złoto. Zwraca uwagę, że największe turkusy ma najmłodszy z magów, ze złotym naczyniem w lewej dłoni a prawą dłonią na piersi. Ma on pasek ze złotych liter. Coś się dzieje pomiędzy nim a magiem w błękitnej szacie . Patrzą sobie nawzajem w oczy, rozumiejąc się bez słów. W porównaniu z tą parą postać najstarszego maga, trzymającego Dzieciątko za stópkę, jest znacznie bardziej standardowa. Kolory szat trzech magów są niewątpliwie symbolicznie znaczące, tworząc sekwencję w kierunku od najmłodszego do najstarszego: czerwień, błękit, blady fiolet.

Pokłon trzech króli – interpretacja obrazu

Biała budowla na dalszym planie wskazuje na to, że stary świat wali się już po części w gruzy. Stajenka ma oznaczać, że Bóg, przychodząc na świat, objawił się w pierwszej kolejności nie możnym tego świata, ale ubogiemu ludowi i prostaczkom. Ale Święta Rodzina znajduje się na zewnątrz: Chrystus, przychodząc na świat, zrobił to dla całego świata. I możni tego świata, mędrcy i monarchowie, przyszli oto mu się pokłonić.

Spośród nich największe nadzieje trzeba wiązać z najmłodszym. Najstarszy ma wyblakłą szatę, oznaczającą mądrość, stanowiącą podsumowanie doświadczeń świata, który przemija. Na tej glebie już nic nowego się nie przyjmie i nie rozwinie. Ten stary mędrzec jest smutny, bo wie, że jego świat przeminął i pora mu umierać. Przybył do Betlejem złożyć jeszcze przed śmiercią hołd nowej idei duchowej i nowej postaci świata, która się na jej bazie ukształtuje.

Czerwona szata najmłodszego maga jest symbolem witalności o pełnym potencjale. Patrząc na mający powstać chrześcijański świat z szerszej perspektywy historycznej, można uznać, że ten najmłodszy mag reprezentuje ludy barbarzyńskie, które zdobędą za pięć stuleci cesarstwo rzymskie, panujące nad całym znanym światem w czasach, w których toczy się akcja obrazu. To właśnie te ludy dały początek narodom średniowiecznej i nowożytnej Europy, które przyjęły chrześcijaństwo i przejęły struktury polityczno-prawne cesarstwa rzymskiego. Patrząc na tę dziewczęca niemal postać najmłodszego maga, my, współcześni Europejczycy i mieszkańcy Ameryki Północnej, patrzymy w istocie na nasze genetyczne korzenie.

W takim układzie mag w niebieskiej szacie reprezentuje świat rzymski, który był wówczas w pełni swoich sił męskich. Upadnie ono jako cesarstwo zachodnie dopiero za pięćset lat, a jako cesarstwo wschodnio-rzymskie, zwane później bizantyjskim, dokładnie w czasie, kiedy powstał ten obraz. O przyszłości świata zdecyduje układ: Jezus Chrystus, mag w błękitnej szacie, mag w czerwonej szacie. Najstarszy mag już się nie liczy. Zastąpi go Jezus Chrystus. A dwaj pozostali magowie będą działać najwyraźniej w porozumieniu, które właśnie zawierają, choć tak się to przedstawia jedynie z szerszej perspektywy historiozoficznej, a nie z punktu widzenia bieżącej polityki.

Pozostaje jeszcze sprawa aureoli nad głowami magów. Z perspektywy historycznej, tzn. z perspektywy historii malarstwa, te mniejsze aureole magów można uznać za formę przejściową pomiędzy ich przedstawieniami w całej okazałości, takimi jak u Świętej Rodziny, a późniejszymi obrazami, na których już się ich nie maluje. Natomiast z wewnętrznej perspektywy tego, co jest pokazane na obrazie „Pokłon trzech króli” Fra Angelico i Fra Filippo Lippi, być może ta nieznaczna aureola nad głową najstarszego maga istotnie jest w stadium zanikania, ale aureole wokół głów dwóch młodszych magów będą raczej rosnąć, uzyskując zarazem gęstszą konsystencję.

Jeżeli podoba Ci się obraz „Pokłon trzech króli” omówiony w tym wpisie, zostaw komentarz pod postem. Z przyjemnością poznamy Twoją opinię.

Ogólna ocena (0)

0 z 5 gwiazdek

Skomentuj jako gość

Attachments

Location

Oceń pracę :
0
  • Nie znaleziono komentarzy

Szukaj na blogu

Ostatnie komentarze

Gość - rowerzystka
Gość - Ryszard
W Lyonie oczywiście - przepraszam
Gość - Ryszard
chyba jeszcze jest ten - muzeum w NY
ht...
Gość - artur
Myślałem że komentujesz malarstwo a nie ...
Gość - Kasia
Widać gołym okiem, że koło Jezusa znajdu...

Nasze produkty

OBRAZY NA PŁÓTNIE

Obrazy na płótnie

Reprodukcje obrazów drukujemy na bawełnianym płótnie artystycznym canvas naciągniętym na drewniany blejtram. Obraz ze zdjęcia jest doskonałym prezentem, gotowym do powieszenia na ścianę. 

 

więcej...

WYDRUKI GICLEE

Wydruki Fine-Art

Wydruki artystyczne giclee wykonujemy na specjalnych papierach typu fine-art, które zapewniają doskonałą jakość i trwałość drukowanych zdjęć oraz nadają pracy artysty szczególny charakter.

 

więcej...

PLAKATY

Plakaty

Plakaty drukujemy na wysokiej jakości papierze o doskonałych parametrach technicznych. Idealne rozwiązanie na ożywienie charakteru wnętrza.

 

więcej...

Jak zamawiać?

Galeria obrazów FineArtExpress prezentuje reprodukcje znanych malarzy minionych epok i arcydzieła malarstwa światowego w formie wydruków na płótnie canvas i wydruków na papierze. Wybierz zdjęcie i zamów reprodukcję obrazu na płótnie lub na papierze archiwalnym.

Zamawianie jest bardzo proste:

Krok 1

Krok 1.

Wybierz zdjęcie i produkt. Wybierz wielkość wydruku.

Krok 2

Krok 2.

Włóż do koszyka i opłać zamówienie korzystając z płatności elektronicznych.                                

Krok 3

Krok 3.

Drukarnia otrzyma gotowy, wykadrowany plik do druku o określonych parametrach.          

Krok 4

Krok 4.

Po wydruku i zmianie statusu zamówienia na „zrealizowane” otrzymasz maila z informacją o wysyłce.