Malarstwo - obrazy wielkich mistrzów malarstwa
Madonna Sykstyńska Rafaela jako Sofia Mądrość Boża
Madonna Sykstyńska Rafaela jako Sofia Mądrość Boża – u malarza renesansowego taka niebanalna teologia raczej nie dziwi, a są też mocne podstawy, żeby uważać Rafaela za jednego z wtajemniczonych, o czym świadczy również inny jego obraz, na którym oprócz Madonny jest mały Jan Chrzciciel i dwóch małych Jezusów (zob. Dlaczego na obrazie Rafaela „Madonna del Duca di Terranuova” jest dwóch Jezusów?), a także „Madonna ze szczygłem” (zob. Madonna ze szczygłem, Rafael – ożywianie ptaszka).
Miłość lesbijska na rysunkach Egona Schiele
Miłość lesbijska na rysunkach Egona Schiele pojawia się na tyle często, że można by z nich zrobić mały albumik. Jego obrazom i rysunkom erotycznym, bez bezpośrednich odniesień do miłości lesbijskiej, poświęciłem już jeden artykuł (zob. Seks i nagość na obrazach Egona Schiele).
Obraz Fałsz kobiety Witkacego czyli filozofia portretu
Obraz Fałsz kobiety Witkacego (Stanisława Ignacego Witkiewicza) to kolejny przykład artystycznego przedstawienia różnicy między rzeczywistą kobietą a jej skądinąd wziętym wyobrażeniem (por. Jungowska anima na obrazie Rafała Olbińskiego), a także wykorzystania tła do scharakteryzowania namalowanej na nim postaci (por. Mona Lisa, czyli jak zdobyć kobietę).
Jungowska anima na obrazie Rafała Olbińskiego
Jungowska anima na obrazie Rafała Olbińskiego przedstawiona jest na sposób surrealistyczny, zgodnie z ogólnym stylem tego polsko-amerykańskiego artysty. Obraz, który interpretuję, ma w oczywisty sposób charakter symboliczny, a przy tym zawiera duży ładunek emocji.
Adam i Ewa Cranacha – o ciemnościach w Rajskim Ogrodzie
Adam i Ewa Cranacha jest zagadkowym obrazem, podejmującym jeden z głównych starotestamentowych malarskich tematów religijnych. Zajmowałem się już Adamem i Ewą w artykule na temat fresku Michała Anioła (zob. Zbrodnia i kara oczami Michała Anioła), a także w kilku artykułach na temat Wygania z Raju (zob. Galeria Wygnanie z Raju).
Madonna z Port Lligat – Salvador Dali, tarot i kabała
Madonna z Port Lligat to tytuł dwóch podobnych do siebie obrazów Salvadora Dali, na których jako Madonna namalowana została jego żona, Gala. Pierwszy, mniejszy, powstał w roku 1949, drugi, większy – w roku 1950.
Obraz Maxa Ernsta jako manifest surrealizmu
Obraz Maxa Ernsta jako manifest surrealizmu? Oczywiście, zasadniczy sens „Madonnie karcącej dzieciątko w obecności trzech świadków” nadaje przecież fakt, że znajdujemy na nim trzech słynnych surrealistów.
Mona Lisa czyli jak zdobyć kobietę
Mona Lisa czyli jak zdobyć kobietę – takie ujęcie najsłynniejszego obrazu nie tylko Leonarda da Vinci, ale być może w całej historii malarstwa, przyszło mi do głowy, kiedy zastanawiałem, co jest przyczyną aż tak wielkiej popularności tego dzieła sztuki.
Szukaj na blogu
Kategorie
-
Malarstwo polskie
-
Malarstwo religijne
-
Prywatne życie arcydzieł BBC
-
Malarstwo wg nazwisk malarzy
-
Luis Falero
-
Salvador Dali
-
Leonardo da Vinci
-
Paul Gauguin
-
Rafael
-
Egon Schiele
-
Witkacy
-
Lukas Cranach Starszy
-
Max Ernst
-
Gustav Klimt
-
Michał Anioł
-
Sandro Botticelli
-
El Greco
-
Andrea Mantegna
-
Albrecht Dürer
-
Francisco Goya
-
Pablo Picasso
-
Francesco Hayez
-
Giotto
-
Berthommé de Saint André
-
Pietro Lorenzetti
-
Piero della Francesca
-
Andrea del Verrocchio
-
Tintoretto
-
Giorgione
-
Cima da Conegliano
-
Pietro Perugino
-
Giovanni di Paolo
-
Francis Bacon
-
Jacopo Bassano
-
Hieronim Bosch
-
Tycjan
-
Benjamin West
-
Fra Filippo Lippi
-
Edward Burne-Jones
-
Bartolomé Esteban Murillo
-
Peter Paul Rubens
-
Fra Angelico
-
Gentile da Fabriano
-
Domenico Ghirlandaio
-
-
Malarstwo współczesne
-
Słynne obrazy
-
Malarstwo historyczne
-
Malarstwo mitologiczne