Koszyk

Malarstwo - obrazy wielkich mistrzów malarstwa

El Greco – obraz Pokłon trzech króli (3), olej na desce

El Greco namalował też trzecią wersję pokłonu trzech króli, na której postacie są przedstawiane jeszcze całkiem „normalnie”. El Greco nie wydłuża postaci w ten charakterystyczny dla jego stylu sposób, ale można już zauważyć, zwłaszcza na szatach Maryi, typowy dla niego sposób operowania kolorem w celu oddania światła.

 

El Greco, Pokłon trzech króli, 1567-1570, olej na desce, 45 x 52 cm, Museo Lázaro Galdiano, Madryt

El Greco Pokłon trzech króli 1567-1570, olej na desce

El Greco, Pokłon trzech króli, 1567-1570, olej na desce

Kup obraz na płótnie: El Greco, Pokłon trzech króli

Opis obrazu

El Greco przedstawił pokłon trzech króli na tym obrazie w sposób jeszcze bardziej uproszczony w stosunku do pierwszego obrazu El Greco (ikony) i drugiego obrazu El Greco. I jest trochę zmian w szczegółach:

  1. El Greco nie namalował bazyliki, dlatego znacznie liczniejsza grupa przedstawiona jest na ciemnym tle.
  2. Przy ogólnie takiej samej kompozycji grupy pięciu głównych osób dwaj królowie po lewej stronie są blisko siebie a trzeci, ten czarnoskóry, zostaje od nich oddalony, co jest poniekąd powrotem do koncepcji przedstawionej na analizowanej na początku ikonie, zgodnie z którą ten trzeci król został przesunięty do innej grupy.
  3. Czarnoskóry król nie ma korony.
  4. Tym razem nie tylko Maryji, ale również Józefowi malarz namalował aureolę, choć znacznie od niej skromniejszą, natomiast Jezus ma widoczny wokół głowy krzyż, który jednak nie jest wpisany w aureolę, jak to zazwyczaj bywa.
  5. Najstarszy król złożył na ziemi nie tylko koronę, ale i berło.
  6. Dar w formie złotego pucharu z wieczkiem ma tylko król czarnoskóry.
  7. Zamiast dwóch wielbłądów El Greco namalował na zewnątrz pomieszczenia dwa konie – siwego i kasztanowatego – z dwoma jeźdźcami.

Interpretacja obrazu

Obraz El Greco należy interpretować w kontekście dwóch pozostałych obrazów jako jeszcze jeden wariant przedstawienia tej samej podstawowej koncepcji.

Grupa tworzona przez dwóch królów i Świętą Rodzinę to omówione już dwie Trójce z jednym elementem wspólnym, którym jest Jezus Chrystus jako należący zarazem do Trójcy Świętej i do Świętej Rodziny.

Biały koń i siedzący na nim jeździec w różowej szacie to analogia odpowiednio do Maryi i Ducha Świętego, którego reprezentantem jest król w koronie i w zielonym płaszczu. Kasztanowaty koń i siedzący na nim jeździec to analogia odpowiednio do świętego Józefa i Boga Ojca, którego reprezentantem jest najstarszy król, klęczący przed Dzieciątkiem.

Piątym elementem w stosunku do dwóch koni i dwóch jeźdźców jest, oczywiście, czarnoskóry król bez korony, odpowiadający Jezusowi Chrystusowi. El Greco postarał się odróżnić go od pozostałych dwóch króli, odsuwając go od nich, pozbawiając korony i dając mu jako jedynemu do rąk złoty dar.

Pozostaje odpowiedzieć na pytanie o znaczenie całej kompozycji, opartej na sekwencji (licząc od lewej do prawej): 4 (dwa konie + dwaj jeźdźcy) – 5 (Święta Rodzina + dwaj królowie) – 1 (czarnoskóry król). Problem polega na tym, że czarnoskóry król, należąc w zasadzie do grupy po lewej stronie jako jej piąty element, został odsunięty i oddzielony od niej pięcioosobowym świętym kręgiem. Nasuwa się proste rozwiązanie, że jeźdźcy na koniach reprezentują sferę świecką, dwaj królowie ze Świętą Rodziną krąg wyobrażeń religijnych, a czarnoskóry król – faktyczne wtajemniczenie duchowe o charakterze ezoterycznym.

Ogólny sens tego wtajemniczenia polega na tym, że nie wystarczy wiara w Jezusa Chrystusa jako Syna Bożego i Zbawiciela – trzeba samemu się przemienić, stać się Synem Bożym i zbawić samego siebie, i to tu, na ziemi. Dlatego czarnoskóry król należy w pewnym sensie do ziemskiego kręgu, podobnie zresztą jak Chrystus, który się wcielił jako Jezus Chrystus. Ale Jezus Chrystus jest przede wszystkim wyobrażeniem religijnym, podczas gdy czarnoskóry król reprezentuje duchową prawdę tego wyobrażenia, różną od jego zwykłej wykładni kościelnej. Może tu więc wchodzić w grę skojarzenie z czarnym magiem, zważywszy, że trzej królowie to właściwie, zgodnie z tekstem Ewangelii według świętego Matusza, trzej magowie. Pojęcie czarnej magii zostało, jak wiadomo, utworzone przez Kościół w celu zdeprecjonowania i napiętnowania niezależnych praktyk duchowych – a w świetle przedstawionej powyżej interpretacji ten trzeci król zasługiwałby jak najbardziej z punktu widzenia kościelnej ortodoksji na miano czarnego maga.

Sposób namalowania przez El Greco Dzieciątka sprawia, że nie wygląda ono na żywe dziecko, lecz raczej na złoty posążek, czyli bardziej na przedmiot religijnej czci niż na coś rzeczywistego. Tym silniej więc tak przedstawiony Chrystus – wyobrażenie religijne – kontrastuje z Chrystusem w osobie czarnoskórego króla, którego dla odmiany El Greco postanowił maksymalnie uczłowieczyć, również przez pozbawienie go korony.

Jednak złote naczynie w jego dłoniach ma niewątpliwie znaczenie symboliczne, nie jest po prostu ilustracją opowieści ewangelicznej o magach, którzy przyszli do Dzieciątka z trzema darami, gdyż wówczas należałoby przedstawić wszystkie trzy dary. Moim zdaniem istotne jest tu zarówno złoto jako symbol końcowego rezultatu duchowej alchemii, której celem jest przemiana człowieka, jak i forma naczynia, mającego symboliczne znaczenie człowieka jako naczynia dla Ducha.

Jeżeli podoba Ci się ten wpis, podziel się nim albo zostaw komentarz pod postem. Z przyjemnością poznamy Twoją opinię.

Ogólna ocena (0)

0 z 5 gwiazdek

Skomentuj jako gość

Attachments

Location

Oceń pracę :
0
  • Nie znaleziono komentarzy

Szukaj na blogu

Ostatnie komentarze

Gość - Małgorzata
Oglądając obrazy Zdzisława Beksińskiego ...
Gość - Anka
Bardzo ciekawa analiza, ja nigdy nie ana...
Gość - πs of sheet of paper
Gość - Jerzy Popiełóżko
To rzeczywiście była ostatnia wieczerza ...
Gość - Zuzanna
„Wynalazek transportu kolejowego” tu cho...

Nasze produkty

OBRAZY NA PŁÓTNIE

Obrazy na płótnie

Reprodukcje obrazów drukujemy na bawełnianym płótnie artystycznym canvas naciągniętym na drewniany blejtram. Obraz ze zdjęcia jest doskonałym prezentem, gotowym do powieszenia na ścianę. 

 

więcej...

WYDRUKI GICLEE

Wydruki Fine-Art

Wydruki artystyczne giclee wykonujemy na specjalnych papierach typu fine-art, które zapewniają doskonałą jakość i trwałość drukowanych zdjęć oraz nadają pracy artysty szczególny charakter.

 

więcej...

PLAKATY

Plakaty

Plakaty drukujemy na wysokiej jakości papierze o doskonałych parametrach technicznych. Idealne rozwiązanie na ożywienie charakteru wnętrza.

 

więcej...

Jak zamawiać?

Galeria obrazów FineArtExpress prezentuje reprodukcje znanych malarzy minionych epok i arcydzieła malarstwa światowego w formie wydruków na płótnie canvas i wydruków na papierze. Wybierz zdjęcie i zamów reprodukcję obrazu na płótnie lub na papierze archiwalnym.

Zamawianie jest bardzo proste:

Krok 1

Krok 1.

Wybierz zdjęcie i produkt. Wybierz wielkość wydruku.

Krok 2

Krok 2.

Włóż do koszyka i opłać zamówienie korzystając z płatności elektronicznych.                                

Krok 3

Krok 3.

Drukarnia otrzyma gotowy, wykadrowany plik do druku o określonych parametrach.          

Krok 4

Krok 4.

Po wydruku i zmianie statusu zamówienia na „zrealizowane” otrzymasz maila z informacją o wysyłce.