Koszyk

Malarstwo - obrazy wielkich mistrzów malarstwa

Pokłon trzech króli – obraz Pietro Perugino

Pietro Perugino (ok. 1450 – 1523), wybitny włoski malarz okresu Renesansu (ze szkoły umbryjskiej), był uczniem Piero della Francesca i Andrea del Verrocchio, nauczycielem Rafaela i przyjacielem Leonarda da Vinci.

Wśród jego dzieł z najwcześniejszego okresu jest też pięknie i słodko namalowany pokłon trzech króli.

Pietro Perugino, Pokłon trzech króli, 1473, olej na desce, 241 x 180 cm, Galleria Nazionale dell’Umbria, Perugia

Pokłon trzech króli, Pietro Perugino, sławne obrazy, olej na desce

Pietro Perugino, Pokłon trzech króli, olej na desce

Kup reprodukcję na płótnie: Perugino, Pokłon trzech króli.

Opis obrazu

Malarz namalował na tym obrazie wszystkie charakterystyczne elementy w komplecie:

  1. Gwiazda Betlejemska kierująca promień prosto na małego Jezusa,
  2. stajenka, łącząca w sobie elementy drewniane z kamiennymi,
  3. wół i osioł przy żłobie,
  4. Święta Rodzina z aureolami nad głowami,
  5. trzej królowie w klasycznym składzie: starzec, mężczyzna w sile wieku i młodzieniec, łatwi do zidentyfikowania dzięki temu, że pierwszy klęczy przed Jezusem, zaś dwaj pozostali mają w dłoniach dary, a na głowach korony,
  6. grupa osób towarzyszących – za plecami królów,
  7. kawałek końskiego łba reprezentującego środek transportu trzech króli,
  8. piękny krajobraz w tle.

Interpretacja obrazu

Młody Pietro Perugino trzyma się religijnych oczywistości. Święta Rodzina jest święta, wszystkie osoby mają więc aureole. Malarz zaznaczył zarazem w sposób przejrzysty hierarchię. Licząc od głowy klęczącego króla, widzimy ustawione niemal w jednej linii trzy głowy, w kolejności od najważniejszej (Jezusa), poprzez drugą co ważności (Maryi), a skończywszy na najmniej ważnej (świętego Józefa).

Dwa drewniane słupy, na których wspiera się drewniany dach, mają dodatkowe zadanie. Pierwszy z nich oddziela świętego Józefa od Maryi z Dzieciątkiem. Święty Józef nie ma też takiego jasnego blasku na twarzy jak Maryja z Jezusem, oprawiona niejako w ramy. Byłaby to klasyczna renesansowa Madonna z Dzieciątkiem, gdyby nie okoliczność, że Jezus ma uniesioną prawą rączkę w geście błogosławieństwa.

Drugi drewniany słup oddziela z kolei Świętą Rodzinę od całej reszty postaci. Należy przy tym zauważyć, że pomiędzy Jezusem a królami i resztą osób Perugino namalował jeszcze osła i woła. Zważywszy, że te bydlątka miały symboliczne znaczenie pogaństwa, żyjącego dotąd w duchowej ciemności, ale właśnie otwierającego się na przyjęcie światłości, która przyszła na świat, możemy uznać, że ta centralna prawie pozycja bydlątek jest znacząca. I w tym kontekście warto zauważyć, że wół spogląda w stronę królów, a osioł w stronę Maryi z Jezusem, żeby zaznaczyć jeszcze dobitniej, że te dwie grupy stanowią dwie strony relacji, jaka tu zachodzi.

W przedstawieniu grupy trzech króli Pietro Perugino akcentuje przede wszystkim jej oddzielenie od Świętej Rodziny – zupełnie inaczej, niż będzie to robił sto lat później El Greco, otaczający Jezusa kręgiem składającym się z trzech króli, Maryi i Józefa. Przedstawienie najstarszego króla klęczącego przed Jezusem jest pewnym kompromisem. Nie ma tu wprawdzie całowania w stópkę, ale jest udzielanie przez Dzieciątko błogosławieństwa starcowi. Poza tym jednak zaznaczony jest aspekt partnerstwa i komunikacji: starzec i dziecko patrzą sobie w oczy. Brakuje korony złożonej u stóp Maryi i daru wręczanego Jezusowi.

Rozmowa dwóch pozostałych króli jest motywem pojawiającym się też na innych renesansowych przedstawieniach trzech króli, ma zaś ona na celu pokazanie, że królowie stanowią grupę, w której występują wzajemne relacje i interakcje – zresztą sam fakt ich zróżnicowania pod względem wieku też ma takie znaczenie.

Kompozycja całego obrazu sprawia, że Jezus został z trzech stron odgrodzony od świata zewnętrznego – otwarta jest tylko przestrzeń od strony widza, który może spokojnie go oglądać z poczuciem, że przynajmniej w tej chwili nic mu nie zagraża. Mam tu na myśli nie tylko stajenkę i grupę ludzi, ale też dwie skały po dwóch stronach obrazu oraz stromą skarpę nadmorską, czyli ukształtowanie terenu, dzięki którego droga dojazdu do stajenki jest wąska.

Jeżeli podoba Ci się ten wpis, podziel się nim albo zostaw komentarz pod postem. Z przyjemnością poznamy Twoją opinię.

Ogólna ocena (0)

0 z 5 gwiazdek

Skomentuj jako gość

Attachments

Location

Oceń pracę :
0
  • Nie znaleziono komentarzy

Szukaj na blogu

Ostatnie komentarze

Gość - u4d9c742
nadawanie tytułów niezatytuowanym dzieło...
Gość - Morpheus
Nie wiadomo w jaki sposób ognisko jest z...
Gość - Aga
Wg mnie, gość był nawalonym nimfomanem, ...
Gość - Vinnie
I love you my baby girl Wiki k
Gość - Lidia
Herezje jakich mało. Takie przedszkolne ...

Nasze produkty

OBRAZY NA PŁÓTNIE

Obrazy na płótnie

Reprodukcje obrazów drukujemy na bawełnianym płótnie artystycznym canvas naciągniętym na drewniany blejtram. Obraz ze zdjęcia jest doskonałym prezentem, gotowym do powieszenia na ścianę. 

 

więcej...

WYDRUKI GICLEE

Wydruki Fine-Art

Wydruki artystyczne giclee wykonujemy na specjalnych papierach typu fine-art, które zapewniają doskonałą jakość i trwałość drukowanych zdjęć oraz nadają pracy artysty szczególny charakter.

 

więcej...

PLAKATY

Plakaty

Plakaty drukujemy na wysokiej jakości papierze o doskonałych parametrach technicznych. Idealne rozwiązanie na ożywienie charakteru wnętrza.

 

więcej...

Jak zamawiać?

Galeria obrazów FineArtExpress prezentuje reprodukcje znanych malarzy minionych epok i arcydzieła malarstwa światowego w formie wydruków na płótnie canvas i wydruków na papierze. Wybierz zdjęcie i zamów reprodukcję obrazu na płótnie lub na papierze archiwalnym.

Zamawianie jest bardzo proste:

Krok 1

Krok 1.

Wybierz zdjęcie i produkt. Wybierz wielkość wydruku.

Krok 2

Krok 2.

Włóż do koszyka i opłać zamówienie korzystając z płatności elektronicznych.                                

Krok 3

Krok 3.

Drukarnia otrzyma gotowy, wykadrowany plik do druku o określonych parametrach.          

Krok 4

Krok 4.

Po wydruku i zmianie statusu zamówienia na „zrealizowane” otrzymasz maila z informacją o wysyłce.